Het leren lezen en spellen verloopt voor sommige kinderen niet vanzelf. Deze kinderen hebben vaak een achterstand op deze gebieden. Maar niet alle kinderen met lees- en/of spellingproblemen hebben dyslexie of komen in aanmerking voor een (vergoede) dyslexiebehandeling. De achterstanden kunnen ook andere oorzaken hebben, zoals schoolverzuim, ziekte of inadequaat aanpakgedrag.
Een onderzoek naar lees- en/of spellingproblemen kan opheldering over de onderliggende oorzaken geven. Het onderzoek wordt op twee ochtenden uitgevoerd. Hiervoor komt het kind naar ons instituut. Daarnaast bestaat dit onderzoek uit vragenlijsten voor ouders en/of leerkrachten. Soms blijkt uit het onderzoek dat er sprake is van dyslexie. Naast een eventuele diagnose worden er aan de hand van een onderzoek adviezen geformuleerd.
Remedial teaching is de aangewezen individuele behandeling van lees- en/of spellingproblemen. In het voortgezet onderwijs kunnen leerlingen met lees- en/of spellingproblemen baat hebben bij bijles of huiswerkbegeleiding.