Ootmarsumsestraat 75/77 Almelo

0546-538 500

instituut@nijenkamp.nl

Informatieverwerking

Wanneer prikkels vanuit de omgeving verwerkt moeten worden spreken we van informatieverwerking. Hierbij zijn de zogenaamde executieve functies van groot belang. Dit zijn de regelfuncties van het gedrag. Denk hierbij aan het kunnen plannen en verwerken van werkzaamheden en aan impulscontrole. Concentratie, geheugen en het verwerken van instructies staan hierbij centraal. Die functies zijn, naast aanleg en intelligentie, van grote invloed op het vermogen om te leren.

Wij kunnen de executieve functies van uw kind in kaart brengen. Het onderzoek duurt één of twee ochtenden. Hiervoor komt het kind naar ons instituut. Daarnaast bestaat dit onderzoek uit vragenlijsten voor ouders en/of leerkrachten. Ook kan een observatie thuis of op school deel uit maken van het onderzoek. Hierbij wordt ook gekeken naar de interactie tussen het kind en zijn/haar ouders en leerkrachten.